maanantai 4. syyskuuta 2023

Kierretään 6 viikkoa Eurooppaa Vinkan kanssa

Belgianpaimenkoirien MM-kilpailut Romaniassa 2023 / Bikejoring

FMBB 2023📍Oradea, Romania🇷🇴 / Belgianpaimenkoirien MM 11.-16.4.2023

Ikimuistoinen voi olla monella tapaa ja jos jotain opin Romanissa, niin sen. En tosin itse kisan osalta toivonut tämän tyylistä ikimuistoisuutta. Ensimmäisenä kisapäivänä eli 5km matkalla pyörästä tippui takarengas ensimmäisen kilometrin jälkeen ja sen seurauksena oli sitten ketjut solmussa. Käytin useita minuutteja reitin varressa yrittäen korjata tilannetta, kunnes totesin ettei ketjuja saa paikoilleen. Päässä olleella ponnarilla sain ketjut kiinni runkoon etteivät roiku tiellä ja sitten lähdettiin kohti maalia. En tietenkään voinut itse polkea, joten juoksin ylämäet ja lopun matkasta matkustin kyydissä. Vinkalla oli varmaan elämänsä raskaimmat ja hämmentävimmät 4km, mutta hän teki aivan upeasti hommia molempien edestä. Kerran vilkaisi taakseen, että "viittisitkö säkin tehdä jotain", mutta jatkoi urheasti työstämistä maaliin asti. Päivän todellinen sankari🔥 Maali oli ylämäessä, videolta näät meidän näyttävän maaliintulon🤣

2km matkalla oltiinkin sitten jo omalla tasolla, joitakin sekunteja olisi ollut kyllä otettavissa vielä. Rata ei ollut koirille kovin helppolukuinen ja ainakin itsellä kului ohjaukseen aikaa. Kuitenkin päivän 5. tai 6. nopein aika - en tosin ole enää varma mistään, koska huomasin eilen tuloksia selailtuani, että meille ja meidän edelle lähteneelle on merkitty sama aika, vaikka saatiin heidät usealla kymmenellä sekuntilla kiinni😄 Kokonaistulosta se ei kuitenkaan enää olisi muuttanut kenenkään osalta, joten asialla ei ole itselle niin väliä.

Tapasin myös paljon uusia ihmisiä eri lajeista. Tsekin joukkueesta löytyi todellista urheiluhenkeä - heidän porukka auttoi saamaan pyörän kuntoon ja lainapyörääkin tarjottiin.

Tulen muistamaan tän aina🤣

-Jassu

keskiviikko 1. kesäkuuta 2022

Reissupäiväkirja: Savitaipale, Lappeenranta & Imatra / Etelä-Karjala

Päivä 1

Tänään käytiin koirien kanssa Savitaipaleella kiertämässä "Jääkauden jäljet - kivikauden ihminen" -retkeilyreitti ja vastoin kaikkia odotuksia, koirat kulkivat kaikki kolme hienosti kiinni vetovyössä. Reitti oli upea ja aikaa sen kiertämiseen meni n. 3 tuntia. Suosittelen lämpimästi käymään jos täällä päin liikutte! Autolle palattua halukkaat (=Vinka) pääsivät uimaan ja syötiin pientä välipalaa.

Ajettiin Lappeenrantaan ja klo 17 jälkeen saavuttiin Hotelli Rakuunaan. Meidän huone oli siisti ja tilava, koirat saivat huoneeseen oman pedin ja vesikupin.

Tästä suunnattiin vielä Iran kanssa kahdestaan syömään ravintolalaivalle ja jätettiin junioriosasto keskenään hotellille. Ruoka oli hyvää ja ilta-auringossa kelpasi istua. Käveltiin Iran kanssa vielä kaupan kautta takaisin hotellille ja syötiin jäätelöt. Huomenna matka jatkuu Imatralle!

Päivä 2

Aamulla herättiin hyvin nukutun yön jälkeen ja lähdettiin lenkille. Siitä menin aamupalalle ja hoidin yhden palaverin, jonka jälkeen lähdettiin koirien kanssa Lappeenrannan linnoitukselle. Pyörittiin siellä hetki, jonka jälkeen kävin Fougan kanssa kakkukahveilla. Voi miten hieno pentu hän olikaan💖

Kahvien jälkeen lähdettiin kohti Imatraa ja käytiin Kruunupuistossa kiertelemässä ja ottamassa meistä kuva. Sen jälkeen lähdin Vinkan kanssa Vuoksen kalastuspuistoon lounaalle ja sitten käytiin testaamassa miten sähköpyörä toimii koiran kanssa. Yö nukuttiin Imatran kylpylähotellissa, jossa kävin illalla vielä syömässäkin.

perjantai 27. toukokuuta 2022

Reissupäiväkirja: Varjolan tila, Laukaa/Keski-Suomi

Maakuntakierros, päivä 1 🌸Varjolan tila, Laukaa / Keski-Suomi

Yhteistyössä Varjolan tila

Lähdimme koirien kanssa matkaan Jyväskylästä ja saavuimmekin jo reilun puolen tunnin ajomatkan jälkeen Laukaaseen, luonnon keskellä sijaitsevalle Varjolan tilalle. Maalaistalohenkinen päärakennus ja siellä sijaitseva ravintola oli sisustettu kauniisti ja paikka sijaitsi aivan Kuusaan kosken vieressä. Koski olikin vaikuttava ilmestys ja sitä pääsi ihailemaan useasta eri kohdasta.

Majoituimme kolmen koirani (Ira, Vinka & Fouga) kanssa Varsta sviitissä, joka oli maan tasalla sijaitseva, tilava huoneisto omalla terassilla, erillisellä makuuhuoneella, sekä parvella. Kaasugrillikin löytyi ja siinä valmistui päivällinen mukavasti, koirien samalla hengaillessa terassilla. Huoneiston ikkunoista oli suora näkymä koskelle ja aamuaurinko paistoi ihanasti terassille. Huoneistossa sai olla omassa rauhassa.

Kaksi vanhempaa koiraa ovat kokeneita reissaajia, mutta pikku-Fougalle tämä oli ensimmäinen yön yli kestävä reissu kodin ulkopuolella, joten alkuun vähän jännitti miten meillä sujuu. Kaikki meni kuitenkin hienosti, paikka oli koiraystävällinen ja koirien kanssa oli helppo lähteä suoraan pihasta lenkille. Koirallisen (ja luontoihmisen) näkökulmasta iso plussa olikin suoraan Varjolan pihasta lähtevät ulkoilumaastot – ties kuinka monta kymmentä kilometriä reittejä!

Kokonaisuudessaan upea, luonnon keskellä sijaitseva paikka joka sopii varmasti moneen erilaiseen tekemiseen ja tarpeeseen: halusi sitten ulkoilla ja nauttia luonnosta, lomailla ja saunoa rennosti luonnon keskellä mutta lähellä palveluita tai tulla vaikka lähikunnasta viettämään “staycationia”, tai vaan nauttia omasta rauhasta, Varjola sopii varmasti kaikkeen tähän. Olisin viihtynyt pidempäänkin, varmasti useammankin päivän olisi saanut Varjolassa mukavasti kulumaan. Täytyypä siis lähteä uudestaan, kun seuraavan kerran kaipaa minilomaa lähikunnassa!

Lisää kuvia ja tunnelmia maakuntakierroksesta pääset näkemään meidän Instagramista, @malinoisadventures